Læring på jobbet - et overblik

25. september 2002
Organisationsudsendelse  

Til
KTO's medlemsorganisationer

J.nr.: 5.05.01--05/9
LD
Direkte tlf.nr.: 3347 06116
25. september 2002

Vedr.: Læring på jobbet - et overblik

Formålet med er at sætte fokus på emnet læring på jobbet, samt at give svar på en række spørgsmål. Hvad er læring på jobbet? I hvilke jobsituationer opstår læring? Hvilke barrierer er der? Hvordan kan de overvindes? Hvilken effekt har læring på jobbet? Læring på jobbet – et overblik

Læring på jobbet – et overblik giver bl.a. indblik i, hvornår medarbejdere og ledere mener, at de lærer, hvad der fremmer deres læring og hvilke faktorer, der hæmmer deres muligheder for læring. Nogle af de vigtigste kendetegn ved læring på jobbet er, at det sker gennem dannelse af erfaringer og er betinget af arbejdsstedet. Undersøgelsen viser, at et varieret arbejde, kollegialt samspil og snak med egen leder øger mulighederne for læring.

Undersøgelsen viser også, at 80% af medarbejderne og 60% af lederne mener, at den bedste måde at lære på er ved deltagelse i kurser og efteruddannelse. Læring på jobbet skal derfor ses som et supplerende middel til den samlede indsats på kompetenceudviklingsområdet.

Undersøgelsen er gennemført af Handelshøjskolen i København for KL og KTO i foråret 2002.

Der henvises desuden Mandag Morgens omtale af undersøgelsen den 23. september 2002.

Læring på jobbet – et overblik fremsendes i to eksemplarer til samtlige kommuner. Der er trykt i alt 1.000 eksemplarer. Publikationen kan ikke bestilles, men den kan downloades på www.personaleweb.dk eller på .

 

Med venlig hilsen

Signe Friberg Nielsen

Lars Daugaard