Til
KTO´s medlemsorganisationer
J.nr.: 9.02.02
LF/HKB
Direkte tlf.nr.: 3347 0624
7. januar 2005
KTO har den 6. januar 2005 afgivet vedlagte høringssvar på regeringens lovpakke om udmøntningen af kommunalreformen. KTO har udarbejdet bemærkninger til de lovforslag, der indeholder bestemmelser om personalets vilkår i forbindelse med opgave- og strukturreformen.
Der er afgivet høringssvar på følgende lovudkast:
KTO har i høringssvarene henvist til, at man har opfordret KTO´s medlemsorganisationer til at indsende høringssvar vedrørende eventuelle organisationsspecifikke problemstillinger mv. direkte til de respektive ministerier. KTO har i høringssvarene henholdt sig til eventuelle høringssvar fra medlemsorganisationerne.
KTO´s bemærkninger er særligt indgående behandlet i de to førstnævnte lovforslag (procedureloven og kommuneinddelingsloven), som er de to "hovedlovforslag" om personalets vilkår i forbindelse med reformen.
Nedenfor følger en oversigt over de væsentligste bemærkninger i høringssvaret på henholdsvis procedureloven og kommuneinddelingsloven
1. Procedureloven
Manglende garanti for videreførelse af nuværende
ansættelsesvilkår
KTO finder fortsat, at det er helt afgørende, at det præciseres i
lovgivningen, at overenskomstansatte medarbejdere sikres mod
lønnedgang og forringelser i pensionsvilkår som følge af overgangen
til en ny arbejdsgiver. Det er i den forbindelse helt
utilstrækkeligt, at der henvises til
virksomhedsoverdragelsesloven.
Udvidelse af ansættelsesområdet
Det er fortsat KTO's opfattelse, at den foreslåede udvidelse af de
(amts)kommunale medarbejderes nuværende ansættelsesområder - både
for overenskomstansatte og tjenestemandsansatte - er særdeles
indgribende.
De ansatte følger opgaven
For de (amts)kommunalt ansatte er det helt afgørende, at de også
efter den 1. januar 2007 har en beskæftigelsesgaranti.
KTO finder det derfor stærkt bekymrende, når der ikke i udkastet til procedureloven er et sådant tilsagn. KTO skal på det kraftigste opfordre til, at der i procedureloven indsættes en bemærkning om, at evt. tilpasninger i den samlede arbejdsstyrke vil ske ved naturlig afgang.
Medinddragelse og medindflydelse
KTO finder det principielt positivt, at der løbende sker en
inddragelse af MED-udvalg og samarbejdsudvalg i forbindelse med
strukturreformen. En sådan inddragelse af medarbejderne er en
afgørende forudsætning for en succesfuld gennemførelse af og
medarbejdernes konstruktive medvirken til reformens
gennemførelse.
KTO tager imidlertid afstand fra, at de forvaltningsretlige beskyttelsesregler, herunder partshøring, sættes ud af funktion i en proces, som har så vidtrækkende og afgørende konsekvenser for de ansattes fremtidige placering. Regeringens ønske om at gennemføre reformen så hurtigt som muligt må ikke ske på bekostning af helt grundlæggende retsgarantier.
KTO er ikke enig i, at fortrolighed omkring drøftelser om overførsel af personale vil medvirke til en smidig proces. En lukket proces omkring dette spørgsmål vil efter KTO's opfattelse medvirke til at skabe utryghed omkring processen. KTO skal derfor anbefale, at der gives mulighed for så stor åbenhed som muligt omkring disse drøftelser om overførsel af personale.
Særligt om pension til tjenestemænd
KTO har i høringssvaret vedr. skatteforvaltningsloven peget på, at
der er en række uløste problemstillinger vedr. tjenestemænds
pension ved opgaveoverførsler til staten fra det (amts)kommunale
område. KTO skal derfor henvise hertil.
Opgaveoverførsler til regionerne
KTO skal foreslå, at det præciseres, at regionerne indtræder som
part i de relevante regulativer, vedtægter, aftaler og
overenskomster, der forud for 1. januar 2007 gælder for de ansatte
indenfor Amtsrådsforeningens forhandlingsområde. En sådan løsning
vil efter KTO's opfattelse være i overensstemmelse med den danske
aftalemodel og ske med respekt for de løn- og ansættelsesvilkår,
som er aftalt mellem de forhandlingsberettigede organisationer og
Amtsrådsforeningen.
Det er KTO's opfattelse, at der er identitet mellem amterne og regionerne i forhold til virksomhedsoverdragelseslovens bestemmelser. Det har som konsekvens, at regionerne med henvisning til virksomhedsoverdragelseslovens § 4 a ikke kan give meddelelse om, at man ikke tiltræder overenskomsterne på Amtsrådsforeningens område. KTO skal foreslå, at dette præciseres i lovbemærkningerne.
2. Kommuneinddelingsloven
Identitet mellem ophørende og nye kommuner
Det er KTO's opfattelse, at der er identitet mellem de ophørende
kommuner og den nye kommune. Det har som konsekvens, at de nye
kommuner med henvisning til virksomhedsoverdragelseslovens § 4 a
ikke kan give meddelelse om, at man ikke tiltræder overenskomsterne
på KL's område.
KTO forudsætter således, at samtlige kollektive aftaler og overenskomster aftalt mellem KL på vegne af de ophørende kommuner og de forhandlingsberettigede organisationer samt kollektive aftaler indgået mellem kommunen og den forhandlingsberettigede organisation videreføres hos de nye kommuner, og at der alene kan ske frigørelse efter de gældende arbejdsretlige regler herom.
KTO skal derfor foreslå, at det præciseres i bemærkningerne, at bestemmelsen i § 38 om indtræden i rettigheder og pligter også omfatter kollektive aftaler og overenskomster m.v. med den konsekvens, at virksomhedsoverdragelseslovens § 4a ikke finder anvendelse, da der er identitet mellem de ophørende og de nye kommuner.
Høringssvarene kan ligeledes findes på KTO´s hjemmeside .
Med venlig hilsen
Jørgen Holst
Helle Basse