Til
KTO's medlemsorganisationer
J.nr.:
9.01-01
VP
Direkte tlf.nr.: 3347 0626
13. juni 2005
Den 10. juni 2005 blev der indgået aftale mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi 2006 og den 11. juni 2005 blev der indgået aftale mellem regeringen og Amts-rådsforeningen om amternes økonomi 2006. Begge aftaler er vedlagt. ( - ).KL's aftaleAmtsrådsforeningens aftale
Nedenfor gennemgås primært de afsnit i økonomiaftalerne, der vedrører de mere personalerettede forhold. Mere generelt skal det fremhæves, at økonomiaftalerne lægger særlig vægt på dels effektiviseringer og dokumentation, dels en styrelse af det fremtidige budgetsamarbejde mellem staten og kommunerne.
Der fremgår følgende af aftalerne vedrørende lønforudsætninger:
KTO-bemærkning:
Indtil den afsluttende fase af økonomiforhandlingerne var der tvivl, om finansministeren ville kompensere kommunerne fuldt ud for KTO-forliget i 2005 og 2006, bl.a. ud fra en fejlagtig påstand om, at det kommunale forlig er dyrere end det statslige forlig.
Ovenstående citat fra økonomiaftalen indikerer imidlertid, at det er lykkedes for KL (og Amtsrådsforeningen) at komme igennem med, at kommunerne (og regionerne) fuld ud kompenseres for KTO-forliget. Der kan således ikke være noget krav om en højere reststigning, og dermed større effektiviseringskrav, end de forudsatte 0,25 % i KTO-forliget. Det anføres dog, at det skal drøftes, hvordan overenskomstforliget skal indgå i de kommende års økonomiaftaler.
KTO-bemærkning:
En tilsvarende melding kom fra Finansministeren på et møde om offentligt ansat-tes vilkår i forbindelse med kommunalreformen, som blev afholdt mandag den 6. juni 2005 bl.a. med KTO’s forhandlingsudvalg. Meldingen lægger sandsynligvis op til en øget koordinering blandt de offentlige arbejdsgivere for så vist angår de økonomiske rammer i forbindelse med overenskomstforhandlingerne. Det under-streges af, at overenskomstforhandlingerne sammenkædes med finanspolitiske målsætninger.
Der fremgår følgende af aftalerne vedrørende kommunalreformen:
KTO-bemærkning:
Af regionsloven fremgår det, at der oprettes et lønningsnævn for regioner, der bl.a. begrundes med et ønske om en større koordinering på arbejdsgiverside af over-enskomstforhandlingerne. I nævnet har de statslige repræsentanter en vetoret. Det har hidtil været uafklaret, hvor sekretariatet for nævnet skulle placeres. Af den amtslige økonomiaftale fremgår det nu, at sekretariatet placeres som et selvstændigt sekretariat i en kommende regionsforening.
Som led i forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2006 har regeringen og KL derfor aftalt rammerne for den fremtidige dialog mellem regeringen og kommunerne.”(KL p. 1 midt)
KTO-bemærkning:
I aftalen er der opstillet målsætninger for og hovedprincipper i den fremtidige dialog mellem regeringen og kommunerne. Endvidere er det angivet, hvad udmøntningen af principperne indebærer. Regeringen og KL har (dermed) udlagt nogle retningslinier for det fremtidige samarbejde, som forpligter begge parter om kommunernes økonomi og ressourcer. (p. 11 ff)
Der er endvidere enighed om behovet for et tæt samarbejde mellem staten og kommunerne, som understøtter kommunernes arbejde med at give borgerne mere service for pengene og skaber gennemsigtighed i kvalitet og ressourceudnyttelse gennem bedre dokumentation.” (KL p. 1 nederst)
KTO-bemærkning:
Regeringen har dermed givet tilsagn om at understøtte det kommunale selvstyre ved en højere grad af mål- og rammestyring frem for detailstyring. Dog under forudsætning af implementering af kontrolmekanismer bl.a. i form af evaluering og dokumentation, bl.a. i form af et samarbejdsprojekt.
- Fælles initiativer for bedre ressourceudnyttelse.
- Dokumentation af effekt, output og brugertilfredshed ved den kommunale opgaveløsning.
- Den statslige regulering af kommunernes opgaveløsning” (KL p.14)
KTO-bemærkning:
Konkret skal der under samarbejdsprojektet iværksættes 4 projekter, bl.a. en pilot-undersøgelse af organisering og effektivitet på hjemmehjælpsområdet og en analyse af folkeskolelærernes arbejdstid i forhold til de opnåede effekter.
Af aftalen om amternes økonomi fremgår det, at regionerne skal indgå i samarbejdsprojektet. (ARF p. 2)
KTO-bemærkning:
KL er kommet igennem med et synspunkt om, at midler, der frigøres som følge af stordriftsfordele og effektiviseringer ved kommune- og opgavesammenlægningerne, skal forblive i kommunerne.
- Hjemmel til at fastsætte regler, der indebærer, at regionerne overtager udbetaling af tjenestemandspensioner til opsatte pensioner og til allerede pensionerede tjenestemænd på det amtskommunale område og staten refunderer udgifterne hertil.
- …
- Regeringen har tilkendegivet, at medarbejdere der omfattes af kommunalreformen gives størst mulig tryghed i forbindelse med flytningen til ny ansættelsesmyndighed.” (KL p. 10 midt)
KTO-bemærkning:
Det fremgår ikke af økonomiaftalen, hvorledes trygheden udmøntes, eller om der blot er tale om et generelt udsagn.
Af aftalerne fremgår følgende om integrationsstillinger:
KTO-bemærkning:
Ved OK-05 blev det på det statslige område aftalt at oprette integrationsstillinger. I en integrationsstilling får den ansatte overenskomstmæssig begyndelsesløn i 80 % af arbejdstiden, mens 20 % af arbejdstiden afsættes til oplæring og opkvalificering. I Amtsrådsforeningens aftale er der ikke den samme tilkendegivelse, men Amtsrådsforeningen har tilsluttet sig den overordnede målsætning om at øge andelen af de ansatte, der er indvandrere, dog med en formulering om at såfremt udliciteringstiltag i amterne ændrer jobsammensætningen i kan det indgå i en vurdering af målopfyldelsen.
For et par uger siden er der nedsat en teknisk arbejdsgruppe mellem de (amts)kommunale overenskomstparter, som dermed har indledt drøftelser om en eventuel aftale om integrationsstillinger.
Der er i øvrigt bl.a. aftalt følgende:
Med venlig hilsen
Jørgen Holst /
Vibeke Pedersen