Aftale om integrations- og oplæringsstillinger

9. marts 2006
Organisationsudsendelse 

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 270.46
HW
Direkte tlf.nr.: 3347 0625
9. marts 2006
 

Vedr.: Aftale om integrations- og oplæringsstillinger

KL, Amtsrådsforeningen og KTO har opnået enighed om indgåelse af vedlagte .aftale om integrations- og oplæringsstillinger

I tilknytning hertil har parterne også opnået enighed om vedlagte 2 protokollater:

  • Protokollat vedrørende fælles vejledning og personalepolitiske projekter om integration mv.
  • Protokollat om forholdet mellem ordinært ansatte og ekstraordinært ansatte med løntilskud og virksomhedspraktik omfattet af kapitel 11 og 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Aftalen er gældende fra den 1. april 2006, og vil blive eftersendt så snart den er under-skrevet af parterne.

I tilknytning til indgåelsen af aftalen aftalte parterne en fælles lancering heraf. Til orientering vedlægges parternes fælles af d.d. om aftalen.pressemeddelelse

Aftale om integrations- og oplæringsstillinger
Med aftalen på det kommunale og amtslige arbejdsmarked følges konkret op på den integrationsaftale, der blev indgået mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter i 2002.

Ny stillingskategori
Der er med aftalen skabt en ny stillingskategori - integrations- og oplæringsstillinger. Det særlige ved stillingskategorien er, at grupper med manglende sprogkundskaber og/eller manglende faglige kompetencer får en mulighed for at blive ansat i et ordinært job, hvor der i op til et år indgår et oplærings- og opkvalificeringsforløb i mindst 20 % af arbejdstiden.

Personer, der ansættes i en integrations- og oplæringsstilling, vil således ikke umiddelbart have de nødvendige kvalifikationer til at bestride en stilling fuldt ud, men forudsættes efter ansættelse og oplæring i en periode på op til et år at have de nødvendige forudsætninger herfor.

Den ansatte aflønnes i integrations- og oplæringsstillingen med overenskomstmæssig begyndelsesløn for den tid, der arbejdes, det vil sige i 80 % af den aftalte ugentlige arbejdstid.

Når oplæringsperioden er udløbet, fortsætter den ansatte i stillingen, idet aflønningen herefter vil ske i forhold til den ansattes faktiske beskæftigelsesgrad. Der er således ikke tale om en tidsbegrænset stilling.

Aftalens hovedelementer
Aftalen indeholder følgende hovedelementer:

  • En person omfattet af aftalen ansættes i en ordinær stilling. Der er ikke knyttet et merbeskæftigelseskrav til stillingen.
  • Aftale om etablering af integrations- og oplæringsstillinger, herunder den konkrete ansættelse, indgås mellem (amts)kommunen og (lokale) repræsentanter for den forhandlingsberettigede organisation.
  • Arbejdstiden udgør 37 timer ugentligt. Der kan etableres deltidsansættelse på mindst 30 timer ugentligt.
  • Der er en forpligtelse til oplæring og opkvalificering i gennemsnitlig mindst 20 % af arbejdstiden.
  • Den ansatte aflønnes med overenskomstmæssig begyndelsesløn for den tid, der arbejdes, det vil sige i 80 % af den aftalte ugentlige arbejdstid. Begyndelseslønnen omfatter eventuelle centralt aftalte tillæg og eventuelle tillæg efter lokale forhåndsaftaler.
  • For ansættelsesforholdet gælder i øvrigt bestemmelserne i den relevante overenskomst eller organisationsaftale mv.
  • Der udarbejdes ved ansættelsen en udviklingsplan, der beskriver arbejdsfunktioner, arbejdsområde og opgaver for oplæringsforløbet. Udviklingsplanen drøftes mellem (amts)kommunen og (lokale)repræsentanter for den forhandlingsberettigede organisation. Senest efter 6 måneders ansættelse skal der følges op på udviklingsplanen.
  • Det øverste medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg drøfter med henblik på fastlæggelse af generelle retningslinier, rammer og principper for oplæringsforløbene.

Deltid
Efter deltidsloven § 4a har en lønmodtager og en arbejdsgiver ret til under ansættelsen, at aftale deltidsansættelse, uanset direkte eller indirekte hindringer herfor i kollektiv overenskomst. Uanset om lønmodtageren og arbejdsgiveren efterfølgende aftaler en yderligere nedsættelse af beskæftigelsesgraden, er tiden til oplæring og opkvalificering imidlertid låst på minimum 6 timer om ugen i gennemsnit, mens lønnen fortsat udgør, hvad der svarer til 80 % af den aftalte ugentlige arbejdstid (hvis fx 25 timer, så løn 80 % heraf, det vil sige 20 timer, uagtet at oplæringstiden er 6 timer og derfor udgør mere end 20 %).

Supplement til de eksisterende muligheder i beskæftigelseslovgivningen
Integrations- og oplæringsstillingerne skal ses som et supplement til de eksisterende muligheder i beskæftigelseslovgivningen (ansættelse med løntilskud, virksomhedspraktik mv.), og hermed en ny vej ind på det (amts)kommunale arbejdsmarked.

Placeringen mellem løntilskudsjob og ordinær beskæftigelse kan illustreres på følgende måde.

 

     Løntilskudsjob

 
 
  • Tidsbegrænset (max. 1 år)
     
 
  • Krav om merbeskæftigelse

  Integrationsstillinger

   
 
  • Tilskud
  • Tidsubegrænsede stillinger
   
 
  • Primært rettet mod opkvalificering til arbejdsmarkedet
  • Oplæringsperiode på max 1 år
   
   
  • 80/20-model i oplæringsperioden (løn for den tid der arbejdes)
   
   
  • Primært rettet mod opkvalificering til at bestride ordinært job fuldt ud på arbejdspladsen
 

 

 Ordinære stillinger

 
   
  • Aftales
  • Løn for hele den aftalte arbejdstid
 
   
  • Ej merbeskæftigelse
 
   
  • Ej løntilskud
 
         

 

Protokollat vedrørende fælles vejledning og personalepolitiske projekter om integration mv.
Som det fremgår af protokollat vedrørende fælles vejledning og personalepolitiske projekter om integration mv., er parterne enige om:

  • Snarest at udarbejde en fælles vejledning om integrations- og oplæringsstillinger.
  • At iværksætte personalepolitiske projekter, der kan medvirke til at øge integrationen. KL og KTO vil i den forbindelse sætte fokus på at understøtte samarbejdet om etablering og gennemførelse af integrations- og oplæringsforløb.
  • At evaluere aftalen efter 3 år.

Protokollat om forholdet mellem ordinært ansatte og ekstraordinært ansatte med løntilskud og virksomhedspraktik
Som led i forhandlingerne om indgåelse af en aftale om integrations- og oplæringsstillinger blev parterne endvidere enige om, at organisationer, som finder, at der er et misforhold mellem ordinært ansatte og ansatte med løntilskud samt virksomhedspraktik på en arbejdsplads, kan anmode om en drøftelse med (amts)kommunen. Bestemmelsen er konkretiseret i protokollatet om forholdet mellem ordinært ansatte og ekstraordinært ansatte med løntilskud og virksomhedspraktik omfattet af kapitel 11 og 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Fleksjob er ikke omfattet, idet fleksjob (som er en varig stilling) adskiller sig fra de tidsbegrænsede ekstraordinære ansættelser i løntilskud og virksomhedspraktik. Fleksjob er heller ikke omfattet af lovgivningens bestemmelser om, at der skal være et rimeligt forhold til antallet af ordinært ansatte.

Det skal bemærkes, at bestemmelsen er rettet mod arbejdspladsen, og ikke mod den pågældende organisations personaleområde.

Eventuelle spørgsmål mv. til aftalen og protokollaterne kan rettes til Henrik Højrup Hansen (33 47 06 24) eller Henrik Würtzenfeld (33 47 06 25).

 

Med venlig hilsen

Jørgen Holst/

Henrik Würtzenfeld