Til
KTO's medlemsorganisationer
Sagsnr.: 428.102
HKB/HH
Direkte tlf.nr.: 3347 0621
29. maj 2006
Der foreligger nu et forhandlingsresultat om vilkår for overgang fra ansættelse i amter, HUR og H:S til ansættelse i en kommune i forbindelse med kommunalreformen.
Forhandlingsresultatet indeholder endvidere en aftale om løngaranti, som er en udmøntning af KTO-forligets pkt. 4.2.
Forhandlingsresultatet skal ses i forlængelse af den fælleserklæring som den 21. marts 2006 blev udsendt til medlemsorganisationerne (fælleserklæring om tilpasningsforhandlinger om vilkår for ansatte i amterne, der overgår til kommunal ansættelse i forbindelse med opgave- og strukturreformen pr. 1. januar 2007). Forhandlingsresultatet indeholder blandt andet en omsætning af fælleserklæringen til aftaletekst.
Forhandlingsresultatet består af følgende vedlagte dokumenter:
Forhandlingsresultatet er den 24. maj 2006 godkendt af henholdsvis KTO's forhandlingsudvalg og Sundhedskartellets forhandlingsudvalg. KL har oplyst, at aftalerne er forelagt Løn- og Personaleudvalget samt Kommunernes Lønningsnævn til godkendelse. Endelig godkendelse forventes at foreligge efter den 9. juni 2006.
Nedenfor knyttes en række kommentarer til forhandlingsresultatet, idet der generelt også henvises til brevet om udsendelsen af fælleserklæringen.
Ad aftale om ansættelsesvilkår for ansatte i amter, HUR og H:S,
som overgår til ansættelse i kommunerne i forbindelse med opgave-
og strukturreformen
Aftalen indeholder de principper m.v. som finder anvendelse i
tilpasningsforhandlingerne mellem KL og den forhandlingsberettigede
organisation. Den afgivende organisation (den
forhandlingsberettigede organisation i amter, HUR eller H:S) kan
deltage i forhandlingerne, jf. § 4 a, stk. 3, i
virksomhedsoverdragelsesloven.
Aftalen gælder til og med 31. marts 2008.
Valgfri overgang til
kommunale vilkår inden 1. april 2008
Der er aftalt en model for, hvorledes den ansatte i resten af
aftaleperioden frem til 31. marts 2008 kan vælge fuldt ud at overgå
til ansættelse på kommunale vilkår, jf. aftalens § 8. Valget kan
foretages i hele perioden og har virkning fra den 1. i en måned.
Valget foretages med mindst én måneds varsel. Det tidligste
tidspunkt, som valget kan have virkning fra, er den 1. januar 2007.
Det vil sige, at valget kan varsles inden overgangen.
Ansættelsesmyndigheden skal orientere den (lokale) repræsentant for
den forhandlingsberettigede organisation, når en ansat træffer valg
om at overgå fuldt ud til kommunale vilkår. Valget er først
bindende 10 arbejdsdage efter denne orientering. Det betyder, at
den ansatte kan fortryde valget inden for denne frist.
For ikke-tjenestemænd betyder valget, at særvilkår efter aftalens § 7 bortfalder (særvilkår indtil 1. april 2008,som aftales med den forhandlingsberettigede organisation i forbindelse med tilpasningsforhandlingerne). Tjenestemænd bevarer særvilkårene.
Forhold efter 1. april
2008 på det enkelte tjenestemands- eller
overenskomstområde
Det fremgår af aftale om løngaranti, jf. nedenfor, at aftalen
omfatter nettolønnen. Det vil sige, at aftale om løngaranti ikke
sikrer mod et evt. lavere pensionsbidrag pr. 1. april 2008. Dette
vil således skulle sikres i organisationsforhandlingerne. Aftalens
§10 indeholder derfor hjemmel til, at der i
organisationsforhandlingerne kan indgås aftale om forhold efter 1.
april 2008. Det fremgår blandt andet af § 10, stk. 2, at der kan
indgås aftale om opretholdelse af hidtidigt pensionsbidrag. Det vil
fx være relevant for ansatte, som pr. 1. april 2008 ved overgang
til aflønning efter den kommunale overenskomst får et lavere
pensionsbidrag, end efter den hidtidige overenskomst.
Såfremt der efter § 10, stk. 2, påtænkes indgået en aftale om, at den ansatte fortsat kan få pensionsbidraget indbetalt til hidtidig pensionsordning, henledes opmærksomheden på, at det kan være relevant at drøfte dette med den hidtidige pensionsordning.
Særvilkår for ansatte,
som overgår fra H:S til en kommune
Der er til aftalen knyttet et bilag 1, som indeholder særvilkår for
ansatte, som overgår fra H:S til en kommune, idet der på et
begrænset antal områder er forskel på henholdsvis de generelle
aftaler indgået mellem H:S og FHS og de generelle aftaler indgået
mellem KL og KTO (bedre vilkår i H:S-aftalerne). Hvis der overføres
medarbejdere, som er omfattet af aftalen om chefløn på H:S-området
samt tjenestemandsansat personale, må det nærmere fastlægges, om
der er yderligere særvilkår.
Ad protokollat og skabelon til brug for de enkelte
organisationsforhandlinger
Protokollatet og skabelonen til brug for de enkelte
organisationsforhandlinger indeholder de aftaletekster, som danner
udgangspunkt for organisationernes tilpasningsforhandlinger.
Teksterne udspringer således for hovedpartens vedkommende af
aftalen om ansættelsesvilkår.
Ad aftale om løngaranti
Aftale om løngaranti omfatter alle ansatte omfattet af opgave- og
strukturreformen, og er en udmøntning af KTO-forligets pkt. 4.2.
Aftalen er således ikke kun relevant for ansatte, som overgår fra
amter, HUR eller H:S til ansættelse i en kommune, men er fx også
relevant for ansatte, som omfattes af en kommunesammenlægning. Det
afgørende kriterium for at være omfattet af aftalen er, at en
ændring af lønnen er begrundet i opgave- og strukturreformen.
Løngarantien omfatter nettolønnen. Det er i aftalen defineret som løn excl. pensionsbidrag og arbejdstidsbestemte tillæg. En evt. forskel i pensionsbidrag vil skulle sikres i organisationsforhandlingerne, jf. ovenfor ad forhold efter 1. april 2008 på det enkelte tjenestemands- eller overenskomstområde.
KTO har tidligere udsendt et notat med KTO's kommentarer til løngarantien. KTO har endvidere i en medlemsorganisationsudsendelse af 20. januar 2006 orienteret om tjenestemænd og løngarantien. KTO forventer i løbet af august 2006 at udsende opdaterede kommentarer til løngarantien.
Særligt om Bornholms Regionskommune
Bornholms Regionskommune varetager i dag både primær- og
amtskommunale opgaver. Efter kommunalreformen skal Bornholms
Regionskommunale alene varetage kommunale opgaver. For de ansatte,
som er omfattet af amtslige overenskomster, og som ikke overgår til
regionerne eller staten i forbindelse med kommunalreformen, er der
med forhandlingsresultatet givet mulighed for, at disse kan aftales
omfattet af kommunale overenskomster/aftaler. Det fremgår af
aftalens § 1, stk. 1, nr. 3. Der forudsættes i hvert enkelt
tilfælde enighed med de "afgivende" organisationer. For så vidt
angår de generelle aftaler indebærer forhandlingsprotokollatet, at
disse ansatte pr. 1. januar 2007 omfattes af de generelle aftaler
indgået mellem KL og KTO samt for tjenestemænds vedkommende KL's
tjenestemands- og pensionsregulativ.
Særligt om selvejende amtslige institutioner
I forbindelse med opgave- og strukturreformen overtager kommunerne
blandt andet opgaver, der i dag løses af selvejende institutioner
qua en driftsaftale med et amt.
Der er tale om selvejende dag- og døgninstitutioner for børn og unge, med hvilke institutioner kommuner og amtskommuner indgår driftsaftale i henhold til lov om social service. Hertil kommer selvejende institutioner for voksne, med hvilke kommuner og amtskommuner indgår driftsaftale til opfyldelse af forpligtelser vedrørende bo-, behandlings-, beskæftigelses-, samværs- og aktivitetstilbud i henhold til kapitel 16 - 18 i lov om social service. Disse selvejende institutioner er omfattet af Kommunernes Lønningsnævns tilsyn.
For disse selvejende institutioner er der - på samme måde og under samme betingelser som med Bornholms Regionskommune, jf. ovenfor - givet mulighed for, at de ansatte kan aftales omfattet af kommunale overenskomster/aftaler. For så vidt angår de generelle aftaler indebærer forhandlingsprotokollatet, at disse ansatte pr. 1. januar 2007 omfattes af de generelle aftaler indgået mellem KL og KTO samt for tjenestemænds vedkommende KL's tjenestemands- og pensionsregulativ.
Der er ikke med ovenstående om Bornholms Regionskommune samt selvejende amtslige institutioner taget stilling til retsstillingen i tilfælde af, at der ikke kan opnås enighed om en aftale om, at de ansatte omfattes af kommunale overenskomster/aftaler.
Øvrige udeståender
Der er i fælleserklæringen af 21. marts 2006 i pkt. 7 oplistet en
række emner, som parterne var enige om at afklare nærmere. Med
forhandlingsresultatet er der en afklaring på samtlige emner,
bortset fra trafikselskaber (herunder privatbaner), idet dette
beror på en afklaring af forhandlingsforholdene.
Endvidere fremgår det af protokollatet om vilkår for overførsel til ansættelse under sammenlægningsudvalg og forberedelsesudvalg mv., at parterne vil indgå aftale om personale ved amtskommunale institutioner, der overføres til kommunen efter 1. januar 2007. (de såkaldte "kan-institutioner"). Protokollatet er udsendt den 13. marts 2006.
Evt. spørgsmål vedr. ovenstående kan rettes til Henrik Højrup Hansen på tlf. 33 47 06 24 eller Helle Basse på 33 47 06 21.
Med venlig hilsen
Jørgen Holst /
Helle Basse