Organisationsudsendelse
Til
KTO's medlemsorganisationer
Sagsnr.: 762.8
HH
Direkte tlf.nr.: 3347 0624
17. oktober 2006
KTO har modtaget ovenstående udkast til lovforslag samt cirkulære i
høring. De to høringer er modtaget uafhængigt af hinanden, men
foreslås besvares samlet. Udkastene vedlægges.
På den baggrund har KTO udarbejdet vedlagte udkast til høringssvar.
Lovforslaget
Lovforslaget har til formål at justere godtgørelsesrammen i
forbindelse med krænkelser af ansættelsesbevisloven, idet der
foreslås en nedsættelse af godtgørelsesrammen fra 26 uger til 13
uger.
Herudover foreslås mangler ved ansættelsesbeviser opdelt i 3 kategorier i relation til godtgørelse:
Med lovforslaget skrives godtgørelsesrammen ind i selv loven, og ministerbemyndigelsen til at fastsættes administrative regler om godtgørelsens størrelse ophæves samtidig.
Lovforslaget skal træde i kraft den 1. januar 2007, og vil have virkning på krav på godtgørelse, der rejses efter lovens ikrafttrædelse. Det vil sige, at loven finder anvendelse for alle krav som følge af mangelfulde ansættelsesbeviser uanset tidspunktet for ansættelsesbevisets udstedelse.
I forhold til KTO aftalen om ansættelsesbreve skal det bemærkes, at adgangen til at kræve godtgørelse i henhold til aftalen ved OK-05 er præciseret i aftalens § 5, stk. 4, ved en henvisning til godtgørelsesbekendtgørelsens § 5 (bekendtgørelse nr. 941 af 16. september 2004), som efterfølgende er ændret.
Cirkulæret
Udkastet til cirkulære om elektroniske ansættelsesbeviser henviser
til, at ansættelsesbevisloven ikke indeholder formkrav til selve
udleveringen af ansættelsesbeviset, men alene et krav om
skriftlighed. Efter Beskæftigelsesministeriets opfattelse kan
ansættelsesbrevet derfor afleveres elektronisk, hvis elektronisk
kommunikation er en naturlig kommunikationsform i virksomheden og i
forhold til den konkrete medarbejder.
Udkast til høringssvar
KTO anfører i udkastet til høringssvar, at det efter KTO's
opfattelse er unødvendigt at ændre hjemmelsgrundlaget for
godtgørelse som foreslået. Domstolene kan allerede med den
eksisterende hjemmel fastsætte niveauerne, herunder øge niveauet
for godtgørelse når der foreligger skærpende omstændigheder, og
nedsætte godtgørelsen under henvisning til en sags samlede
omstændigheder. KTO foreslår derfor, at den nuværende
godtgørelsesramme på 26 uger bevares, og udfyldes af
domstolene.
Endvidere anføres det i udkastet, at det efter KTO's opfattelse er et forkert signal at sende at sænke godtgørelsesrammen, uagtet at det samtidig fremgår, at det er intentionen, at godtgørelsesrammen i fremtiden i højere grad bliver udnyttet, herunder også muligheden for at forhøje med op til halvdelen i de tilfælde, hvor der foreligger skærpende omstændigheder.
Endelig anføres det i udkastet, at KTO finder det positivt, at godtgørelsesrammen kommer til at fremgå af loven i stedet for af en bekendtgørelse.
I forhold til cirkulæret om elektroniske ansættelsesbeviser anføres det i udkastet til høringssvar, at KTO ikke har drøftet med de (amts)kommunale arbejdsgivere om KTO-aftalen om ansættelsesbreve indebærer en pligt til at udstede et fysisk ansættelsesbevis, eller om forpligtelsen vil kunne opfyldes ved udstedelsen af et elektronisk ansættelses-brev. På den baggrund har KTO ikke bemærkninger til cirkulæreudkastet.
Både for så vidt angår bemærkninger til cirkulæret og til lovforslaget, henvises endvidere til evt. høringssvar fra LO, FTF og AC.
Såfremt medlemsorganisationer har bemærkninger til udkastet til
høringssvar bedes disse være KTO i hænde senest tirsdag den 24.
oktober 2006 kl. 12.00 (att.. Henrik Højrup Hansen, e-mail
hh@kto.dk).
Med venlig hilsen
Jørgen Holst /
Henrik Højrup Hansen