Aftaler om deltidsansattes adgang til et højere timetal

8. oktober 2007

Organisationsudsendelse 




Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 1113.69
HW/jb
Direkte tlf.nr.: 3347 0625
8. oktober 2007

 

 

 

Vedr.: Aftaler om deltidsansattes adgang til et højere timetal

 

Aftaler om deltidsansattes adgang til et højere timetal
Regeringen, KL, Danske Regioner, LO, AC og FTF indgik kort før sommerferien 3-partsaftaler med henblik på at forbedre rammerne for de ansatte i den offentlige sektor.

Et element i 3-partsaftalerne er, at de deltidsansatte, der ønsker det, får mulighed for at arbejde på fuld tid eller i flere timer.

Med henblik på implementering af dette element har der været ført forhandlinger mellem KTO og henholdsvis KL og det Regionale Lønnings- og Takstnævn (RLTN).

I disse forhandlinger er der opnået enighed om vedlagte to aftaler om deltidsansattes adgang til et højere timetal. Begge aftaler afventer endelig godkendelse i henholdsvis Kommunernes Lønningsnævn og i RLTN.

Organisationerne skal opfordres til, at lokalafdelinger mv. hurtigst muligt gøres bekendt med aftalerne, således at tillidsrepræsentanter og medarbejderrepræsentanter i MED/SU i kommuner og regioner orienteres om aftalen, herunder i relation til de opgaver der følger af aftalerne i MED/SU.

Spørgsmål til aftalerne han rettes til Henrik Højrup Hansen eller Henrik Würtzenfeld i KTO's sekretariat.

Lidt om indholdet i aftalerne
Aftalerne med henholdsvis KL og RLTN er med mindre redaktionelle tilpasninger til de to forhandlingsområder identiske i sit indhold.

Aftalerne indebærer, at kommunerne og regionerne pr. 1. januar 2008 er forpligtet til at tilbyde ledige timer til allerede deltidsansatte forinden timerne kan udbydes eksternt eller til andre end de, der er omfattet af tilbudspligten.

Ledige timer
I aftalerne er ledige timer defineret som timer opstået ved stillingsledighed eller opnormering. Bestemmelsen indebærer ikke en pligt for kommunen/regionen til at genbesætte ledige timer opstået ved stillingsledighed.

Tjenestested
Med hensyn til kommunernes og regionernes tilbudsforpligtelse gælder, at denne er af-grænset til tjenestestedet. Udgangspunktet er, at tjenestestedet udgøres af en arbejds-plads, hvor der i ledelsesfunktionen indgår beslutnings- eller indstillingsret ved ansættelser.

Efter drøftelse i det øverste medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg kan kommunen/ regionen fastlægge, at tjenestestedsbegrebet udvides, men ikke at det indskrænkes.

Som en ekstra fleksibilitet, kan kommunen/regionen konkret og aktuelt definere tjeneste-stedet på en anden måde end fastlagt af kommunen/regionen efter drøftelsen i det øverste medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg. Kommunen/regionen skal i givet fald orientere de tillidsrepræsentanter, der bliver berørt af denne beslutning. Tjenestestedet kan dog ikke blive mindre, end en arbejdsplads, hvor der i ledelsesfunktionen indgår beslut-nings- eller indstillingsret ved ansættelser. Hovedsigtet med bestemmelsen har været at skabe rum for lokale løsninger, og samtidig sikre, at de deltidsansatte kender det tjenestestedsbegreb, der anvendes.

Endvidere gælder det, at tilbuddet som udgangspunkt skal gives i forhold til de deltidsan-satte inden for den overenskomst, som de ledige timer er fastlagt til. Såfremt kommunen/ regionen beslutter at målrette udbuddet af de ledige timer til flere overenskomstgrupper, skal dette fremgå af udbuddet.

Udbud af ledige timer
Der er ikke i aftalerne knyttet bestemte formkrav til, hvorledes tilbuddet til de deltidsansat-te gives. Det afgørende er, at kommunen/regionen har en forpligtelse til at sikre, at de del-tidsansatte i målgruppen får tilbuddet om ledige timer, samt får mulighed for at ansøge om de ledige timer.

I aftalerne er det forudsat, at medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg drøfter de nærmere procedurer for, hvorledes kommunen/regionen skal udbyde de ledige timer, herunder frister mv. for ansøgninger om de ledige timer. Når der ikke er henvist til det øverste medindflydelses- og medbestemmelsesudvalg, er det af hensyn til, at der kan være forskellige måder at kommunikere meddelelser ud på, i de forskellige arbejdspladser i kommunen/regionen.

Det er i aftalen præciseret, at afskedigede, som indgår i en jobbank eller lignende, har en fortrinsret, forinden timerne udbydes til deltidsansatte.

Samme fortrinsadgang følger dog ikke af bemærkninger til § 4 for så vidt angår allerede fuldtidsansatte, som besætter ledige timer - fx en fuldtidsansat der ønsker ansættelse i ledige timer, som opfattes som mere attraktive for pågældende. Med bemærkningen i § 4 er det blot præciseret, at en kommune/region, som fx ønsker at tilbyde ledige timer til en allerede fuldtidsansat, fordi denne fx har ønsket sig ændret arbejdstid, har mulighed for at gøre dette. De timer, der herefter bliver ledige, skal kommunen/regionen efter aftalernes bestemmelser efterfølgende tilbyde de deltidsansatte.

Forudsætninger
Den deltidsansatte skal kunne opfylde de sagligt begrundede krav til kvalifikationer og fleksibilitet vedrørende arbejdstid -sted og -opgaver mv., som er knyttet til de ledige timer. Denne vurdering foretages konkret af kommunen/regionen.

Aftalerne giver deltidsansatte, som modtager et afslag på konkrete ansøgninger om ledige timer ret til en skriftlig begrundelse, såfremt den ansatte anmoder herom.

Konfliktløsning
Konfliktløsningssystemet består af to dele.

For det første gælder det, at sager om uenighed om fortolkning af aftalerne behandles efter aftalen om retstvister.

For et andet er der aftalt følgende system i konkrete sager, hvor organisationen ikke finder, at kommunen/regionen efterlever aftalerne:

  • (Lokale)repræsentanter for den forhandlingsberettigede organisation anmoder kommunen/regionen om et møde til bilæggelse af tvister.
  • Løses tvisten ikke, kan KL/RLTN og den forhandlingsberettigede organisation indkaldes med henblik på at bilægge tvisten.
  • Såfremt der ikke opnås enighed efter de lokale drøftelser, og finder den forhand-lingsberettigede organisation, at en kommune/region gentagne gange ikke efter-lever pligten til at tilbyde ledige timer til deltidsansatte, kan sagen rejses i medfør af den relevante hovedaftale. Endelig følger det af aftalerne, at såfremt besættelse af ledige timer på et givent tjenestested i kommunen/regionen gentagne gange ikke opfylder aftalens formål, vil sådanne sager ligeledes kunne gøres til genstand for fagretslig behandling.

Vejledningsmateriale mv.
I tilknytning til aftalerne er det aftalt, at udarbejde en vejledning i fællesskab mellem hen-holdsvis KL/KTO og RLTN/KTO. Vejledningerne tilstræbes udsendt inden den 1. januar 2008.

Af hensyn til ikrafttrædelsestidspunktet den 1. januar 2008 har KL i Løn- og Personalenyt af 28. september 2007 udsendt aftalen mellem KL og KTO til kommunerne med en op-fordring til kommunerne til hurtigst muligt at påbegynde overvejelserne om den lokale gennemførelse.

 

Med venlig hilsen

Jørgen Holst

Henrik Würtzenfeld