30. marts 2009
Organisationsudsendelse
Til
KTO's medlemsorganisationer
Sagsnr.: 1459.110
HW
Direkte tlf.nr.: 3347 0625
30. marts 2009
Vedr.: Kampagne om sygefraværssamtaler
Som led i 3-partsaftalerne fra sommeren 2007 blev der aftalt
iværksat en kampagne, der skal sætte fokus på værdien af at føre en
aktiv sygefraværspolitik mv. på det offentlige arbejdsmarked. Det
fremgår endvidere af 3-partsaftalerne, at indsatsen tilrettelægges
med henblik på at parterne i fællesskab står som afsender.
Ved OK-08 blev det i aftalen om trivsel og sundhed på såvel det
kommunale og regionale arbejdsmarked aftalt, at medarbejdere med
længerevarende sygefravær har ret til en sygefraværssamtale med
nærmeste leder, og at lederen skal tage initiativ til samtalen.
Endvidere skal det øverste medindflydelses- og
medbestemmelsesudvalg aftale retningslinjer om
sygefraværssamtaler.
Der er nu i samarbejde mellem Personalestyrelsen, KL, RLTN, CFU,
Sundhedskartellet og KTO udarbejdet kampagnemateriale mv.
Kampagnen består af 3 elementer:
- Vedlagte pjece om sygefraværssamtaler. Pjecen har til formål at
kommunikere kampagnens overordnede formål ud, nemlig at sætte fokus
på værdien af at føre en aktiv sygefraværspolitik mv. på det
offentlige arbejdsmarked. Pjecen er primært målrettet den
sygemeldte og lederen. KTO's medlemsorganisationer har tidligere
oplyst, hvor mange gratis pjecer der ønskes modtaget. Det bemærkes,
at pjecen er optrykt med 3 forskellige forsider, MEN med det samme
indhold. Hensigten har været at fastholde opmærksomheden på pjecen
over en længere periode. Pjecen kan i begrænset omfang rekvireres
mod ekspeditionsgebyr hos Schultz distribution (tlf. 4363
2300)
- Kampagnesitet www.rasksnak.dk. Rasksnak.dk
indeholder en række videoer, hvor en leder og en medarbejder
demonstrerer tanker og overvejelser før og efter gennemførelsen af
en sygefraværssamtale. Rasksnak.dk indeholder også ovenfor omtalte
pjece og en række links til andre hjemmesider med oplysninger om og
fokus på sygefravær. Parterne bag kampagnen opfordrer
organisationerne til at henvise til rasksnak.dk på deres respektive
hjemmesider.
- Der vil løbende gennem resten af 2009 blive fulgt op på
kampagnen med annoncer mv. i fagblade mv.
Med venlig hilsen
Jørgen Holst
Henrik Würtzenfeld