Få overblik over de mange informationer om stress

4. november 2009

Organisationsudsendelse

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 1067.135
HC
Direkte tlf.nr.: 3347 0617
4. november 2009
 

Vedr.: Få overblik over de mange informationer om stress

Det Personalepolitiske Forum har nu igennem fem år gennemført en kampagne, der stiller skarpt på og understøtter KTO-aftalen om identificering, håndtering og forebyggelse af arbejdsbetinget stress. For at samle op på denne indsats, har parterne nyudviklet Personaleweb - www.personaleweb.dk/stress. Den nye side samler og formidler de indhentede erfaringer fra fem års stressindsats, til inspiration for de kommunale og regionale arbejdspladser.

Parterne har udsendt en orientering til formand og næstformand i HovedMED om den nye hjemmeside www.personaleweb.dk/stress, sammen med vedlagte folder og postkort, der beskriver mulighederne på Personaleweb. KTO skal opfordre medlemsorganisationerne til at sprede nyheden om de nye muligheder til de lokale afdelinger, TR, MED og Sikkerhedsrepræsentanter, samt linke til adressen på egne hjemmesider.

Samtidig er en række projekter nyligt afsluttet, og resultatet af dem formidles ligeledes på www.personaleweb.dk/stress. Nedenfor er der en kort omtale af projekterne og de nyheder som er kommet på hjemmesiden i den forbindelse.

Stressværktøjer
Parterne har samlet en lang række værktøjer på hjemmesiden, der kan bruges i forhold til at identificere og nedbringe den arbejdsbetingede stress. Det drejer sig om værktøjer, der kan anvendes i forhold til at fremme dialogen om stress på arbejdspladserne, samt værktøjer, der præsenterer forskellige metoder og tilgange til arbejdet med at nedbringe stressniveauet.

Værktøjerne kan findes på dette direkte link.

http://www.personaleweb.dk/stressredskaber

Via et sammenligningsmodul har brugerne mulighed for at sammenligne de forskellige værktøjer i forhold til en lang række parametre, der ud over en konkret beskrivelse blandt andet giver overblik over, hvilke styrker der er ved det enkelte værktøj, samt hvilke ressourcer det kræver at bruge det.

For at give brugerne råd og vejledning i hvilke konkrete værktøjer, der vil gavnlige at bruge i forhold til de konkrete udfordringer de står overfor, er der udgivet en elektronisk pjece "En stressindsats der virker". Denne pjece gennemgår en række forskellige metodiske tilgange til arbejdet med stress, og fordele og ulemper ved at anvende disse tilgange.

Job og branchemæssige stressfaktorer - forebyggelses- og bekæmpelsesstrategier
På den nye hjemmeside kan også findes en rapport indeholdende et datamateriale om omfang, udvikling og mønstre i stressrelaterede arbejdsbetingede lidelser, samt en profil med de dokumenterede væsentligste stressorer for job- og branchegrupper i kommuner og regioner.

Rapporten kan findes på dette direkte link. http://www.personaleweb.dk/04Z4597653

Endvidere er der udarbejdes en strategi, for hvordan stressorerne indenfor de enkelte jobtyper kan forebygges og bekæmpes ved hjælp af personalepolitiske og arbejdsmiljømæssige virkemidler.

Hovedresultaterne fra datamaterialet er publiceret på Personaleweb under fanebladet "Hvad skaber stress" suppleret af yderligere materiale, målrettet til de væsentligste stressorer indenfor de enkelte branche- og jobgrupper i kommuner og regioner.

Kompetencespil og uddannelsestilbud fra PUF
Endvidere er der udviklet et kompetencespil "Trivsels-pursuit". Spillet er et debatværktøj, som MED-udvalget kan bruge til at afklare, hvilke kompetencer der er vigtige i forhold til stress på arbejdspladsen. Spillet er tænkt som en hjælp til at få sat ord på, hvad ledere, medarbejder og MED-udvalg skal kunne og vide for at skabe trivsel og få succes med stressindsatsen. Spillet er udviklet, så MED-udvalgene kan bruge det selv, uden at det er nødvendigt at inddrage konsulenter udefra.

Spillet kan findes på dette direkte link. http://www.personaleweb.dk/03Z4563705

I sammenhæng med kompetencespillet har parterne også udviklet et uddannelsestilbud om stress til MED-udvalg, som udbydes via PUF.

Erfaringer med implementering af stressretningslinjer
Endelig afsluttes den personalepolitiske kampagne med et projekt, der det næste halve år stiller skarpt på, hvordan det er gået med implementeringen af retningslinjerne for arbejdet med arbejdsbetinget stress.

Projektets formål er at formidle erfaringer med implementeringen, og hvilke muligheder og udfordringer der har været i processen. Konkret fokuseres på en række forskellige kommunale og regionale arbejdspladser, og deres historier formidles dels gennem en artikelrække på personaleweb og lederweb og dels via en samlet udgivelse. Endvidere vil erfaringerne med implementeringen blive diskuteret på en workshop på personalepolitisk messe den 12. januar 2010. Med projektets afslutning i foråret 2010, afsluttes den fem-årige kampagne mod arbejdsbetinget stress.

 

Med venlig hilsen

Helle Basse

Henrik Carlsen