Multimedieskat og ansættelsesretlige spørgsmål

14. januar 2010

Organisationsudsendelse 

 

Til
KTO's medlemsorganisationer

Sagsnr.: 1573.155
HH
Direkte tlf.nr.: 3347 0624
14. januar 2010
 

Vedr.: Multimedieskat og ansættelsesretlige spørgsmål

 

KTO har ved brev af 16. november 2009 orienteret medlemsorganisationerne om, at KTO over for KL har taget et generelt forbehold vedrørende KL's juridiske vurdering i KL's notat af 10. november 2009 "Multimedieskatten - spørgsmål om lønkompensation og tilknyttede personalejuridiske spørgsmål". KL's notat af 10. november 2009 vedlægges igen.

KTO tog samtidig et forbehold over for KL om, at vende tilbage med eventuelle yderligere konkrete bemærkninger til KL's notat, når indholdet af SKAT's vejledninger er kendt, og kan indgå i den samlede vurdering af de relevante ansættelsesretlige spørgsmål, som naturligt er påpeget i forbindelse med indførelsen af multimedieskatten.

SKAT har den 24. november 2009 udsendt en pjece om multimediebeskatningen rettet mod borgere og virksomheder. KTO's juridiske gruppe har på baggrund af pjecen samt KL's notat følgende bemærkninger vedrørende de ansættelsesretlige aspekter af indførelsen af multimediebeskatning pr. 1. januar 2010. KTO forholder sig ikke til de skatteretlige spørgsmål.

Mobiltelefon
Det følger af SKAT's vejledning, at hvis den ansatte har fået en mobiltelefon udleveret til brug for arbejdet, og arbejdsgiver i forbindelse med arbejdets tilrettelæggelse forudsætter, at mobiltelefonen tages med hjem fra arbejde, skal der ikke ske multimediebeskatning, hvis følgende betingelser er opfyldt:

  • Brug af telefonen er nødvendig for arbejdets udførelse,
  • den ansatte afgiver en tro og love erklæring om, at telefonen kun bruges erhvervsmæssigt og
  • arbejdsgiveren fører kontrol med at telefonen kun anvendes erhvervsmæssigt.

Hvis arbejdsgiveren stiller krav om, at medarbejderen tager mobiltelefonen med hjem, indebærer denne ordning efter KTO's opfattelse, at arbejdsgiver forpligter sig til, at udføre den angivne kontrol.

Såfremt arbejdsgiveren tilkendegiver, at vedkommende ikke ønsker at føre kontrol for at medarbejderen kan undgå multimediebeskatning, kan arbejdsgiveren alene gøre dette efter aftale med den enkelte medarbejder. En sådan aftale om, at arbejdsgiveren ikke vil føre kontrol med, at mobiltelefonen kun anvendes erhvervsmæssigt, bør efter KTO's opfattelse tillige præcisere, at dette indebærer, at medarbejderen kan anvende mobiltelefonen til privat brug. I det omfang aftalen om ikke at udføre kontrol ikke indeholder en eksplicit ret til også at bruge mobiltelefonen til privat brug, er det KTO's opfattelse, at en ansat bør kunne bruge mobiltelefonen privat i et efter omstændighederne rimeligt omfang, uden at dette kan få ansættelsesretlige konsekvenser.

Mobiltelefon i kombination med andre multimedier, fx pc eller bredbåndsforbindelse
Hvis arbejdsgiveren stiller en mobiltelefon samt et eller flere andre multimedier til rådighed for den ansattes udførelse af arbejde i hjemmet/hjemmefra, skal den ansatte multimediebeskattes.

Det indebærer efter KTO's opfattelse, at den ansatte bør kunne anvende mobiltelefonen og det/de øvrige multimedier privat i et efter omstændighederne rimeligt omfang. Hvad privatbrugsværdien af de enkelte multimedier udgør for den enkelte medarbejder, må bero på en konkret vurdering.

Nødvendigt arbejdsredskab eller personalegode?
KL anfører i deres notat af 10. november 2009, at "Det er KL's vurdering, at en ansættelsesmyndighed kan kræve, at en ansat har rådighed over et multimedie, som ansættelsesmyndigheden stiller til rådighed for den ansatte, hvis det er sagligt begrundet i hensynet til arbejdet, f.eks. hvis den ansatte af arbejdsmæssige grunde skal være tilgængelig via mobiltelefon og/eller mail eller skal have ekstern adgang til arbejdspladsens it-system mv. Dette gælder også selvom den ansatte beskattes af multimediet".

KTO er i udgangspunktet enig i denne vurdering, som dog efter KTO's opfattelse bør uddybes.

Efter KTO's opfattelse kan en ansat ikke afvise at råde over et multimedie i hjemmet, såfremt multimediet er nødvendigt for udførelsen af arbejdet og/eller for den rådighed/tilgængelighed, som er forudsat for udførelsen af arbejdet. Dette selv om vedkommende således bliver multimediebeskattet (dog mulighed for at undgå beskatning, hvis der er alene er tale om en mobiltelefon, ligesom der er en undtagelse ved lejlighedsvis hjemlån af arbejdsgivers PC med særligt programmel). I de situationer hvor den ansatte som ovenfor beskrevet bliver multimediebeskattet, bør den ansatte efter KTO's opfattelse som sagt kunne anvende multimediet / multimedierne privat i et efter omstændighederne rimeligt omfang som beskrevet ovenfor, uden at dette kan få ansættelsesretlige konsekvenser.

Vurderingen af, hvorvidt et multimedie i hjemmet er nødvendigt for udførelsen af arbejdet, forudsætter en konkret vurdering. En arbejdsgiver kan efter KTO's opfattelse ikke anlægge en generel vurdering af dette spørgsmål i forhold til alle ansatte på arbejdspladsen endsige i forhold til alle ansatte indenfor en given faggruppe på arbejdspladsen.

Der vil imidlertid også være en række situationer, hvor multimediet (eller multimedierne) er stillet til rådighed primært som et personalegode og/eller som et for begge parter hensigtsmæssigt gode, som kan benyttes af den ansatte efter behov, og som alternativ til fremmøde på arbejdspladsen. Disse multimedier er ikke nødvendige for udførelsen af jobbet og/eller for den rådighed/tilgængelighed, som er forudsat for udførelsen af arbejdet. Efter KTO's opfattelse, er multimedier af denne karakter som udgangspunkt således ikke nødvendige for udførelsen af jobbet. Disse vil således kunne tilbageleveres af den ansatte med henblik på at undgå multimediebeskatning.

Krav om rådighed over et multimedie - honorering
Som følge af multimedieskatten og KL's vejledning herom vil arbejdsgiverens krav om rådighed over et eller flere multimedier og deraf følgende krav om rådighedsforpligtelse eventuelt skulle afspejles i en ny eller ændret honorering af den krævede rådighedsforpligtelse. Dette må konkret vurderes i forhold til arbejdsgiverens krav, arbejdets karakter samt eksisterende aftaler, såvel centralt aftalte som lokale aftaler.

Ansættelsesbrevet
I de situationer, hvor arbejdsgiveren vurderer, at rådighed over et eller flere multimedier i hjemmet er nødvendig for arbejdets udførelse og/eller for den rådighed/tilgængelighed som er forudsat for udførelsen af jobbet, skal KTO erindre om, at et sådant krav fra arbejdsgiverens side efter KTO's opfattelse er at betragte som et væsentligt vilkår for ansættelsesforholdet, som derfor i medfør af § 2 i aftalen om ansættelsesbreve skal fremgå af ansættelsesbrevet.

Tele- og hjemmearbejdsaftalen
For en god ordens skyld, skal opmærksomheden tillige henledes på, at det følger af § 3, stk. 1 i aftale om tele- og hjemmearbejde, at såfremt hjemmearbejdet har en fast tilbagevendende karakter, er hjemmearbejdet omfattet af aftalen.

Det følger naturligvis ikke nødvendigvis af et pålæg fra arbejdsgiver om rådighed over en computer og en opkobling, at arbejdet har en fast tilbagevendende karakter, men hvis det er tilfældet, forudsætter aftalen om tele- og hjemmearbejde, at hjemmearbejdet sker på frivillig basis, jf. § 2, og at der indgås såvel en lokal aftale om tele- og hjemmearbejde som en konkret aftale med den enkelte ansatte, jf. § 5.

KTO-aftalen om kontrolforanstaltninger
I SKAT's pjece "Multimediebeskatning - pjece til borgere og virksomheder" omtales ved flere lejligheder arbejdsgivers kontrol som en betingelse for at afkræfte formodning for privatbrug og dermed undgå multimediebeskatning. Det fremgår således af vejledningens p. 13 rettet til arbejdsgiverne, at "Har du medarbejdere, som du ikke har indberettet til beskatning, men hvor medarbejderne har rådighed over bærbare multimedier på arbejdspladsen og/eller computer med særligt programmel til hjemlån og/eller en arbejdsmobiltelefon, så skal du kontrollere brugen af multimedierne, for at sikre, at de [ansatte] ikke i strid med det aftalte råder privat over multimedierne".

Det anføres i umiddelbar forlængelse heraf, at det er god databehandlingsskik at give de ansatte forudgående information, så de ved, at deres brug af det pågældende multimedie vil blive kontrolleret, jf. persondatalovens § 5, stk. 1.

KTO skal i den forbindelse tillige henlede opmærksomheden på den ved OK-08 indgåede aftale om kontrolforanstaltninger. I henhold til denne aftales § 3, skal en kommune/region senest 6 uger forud for iværksættelsen af nye kontrolforanstaltninger informere de ansatte. Det er i den forbindelse KTO's opfattelse, at kontrol, som indføres som led i lovgivningen om multimediebeskatning vil være at betragte som nye kontrolforanstaltninger.

PC-ordninger m.v. som led i en bruttoløntrækordning
I forhold til multimedier til brug i hjemmet, som er finansieret ved et bruttoløntræk, vil disse med en enkelt specifik undtagelse blive multimediebeskattet fra den 1. januar 2010.

Det følger således af SKAT's vejledning, at aftaler efter den såkaldte "hjemme-PC-ordning" indgået senest den 22. april 2009 først udløser multimediebeskatning fra 2013. Efter den særlige "hjemme-PC-ordning", der er ophævet, aftaler man med sin arbejdsgiver at dele udgiften ved at have en hjemme-pc til rådighed, og arbejdsgiveren betaler minimum 25 procent af udgifterne ved at stille computeren til rådighed.

Efter KTO's opfattelse bør multimediebeskatningen af goder, som er finansieret ved bruttoløntræk, føre til, at det vurderes nøje, om den ansattes råden over et multimedie i hjemmet, som ikke alene har karakter af et personalegode, men som tillige har en arbejdsmæssig relevans, fortsat bør finansieres via bruttoløntræk, eller om multimediet bør finansieres af arbejdsgiver.

--------o--------

KTO skal for en nærmere beskrivelse af de ansattes vilkår i forbindelse med multimedieskatten henvise til SKAT's vejledning, som kan downloades på www.skat.dk.

Det skal i øvrigt bemærkes, at Danske Regioner ikke på samme måde som KL og Personalestyrelsen har udsendt vejledning om personalejuridiske spørgsmål i tilknytning til multimediebeskatning.

Spørgsmål til ovenstående kan i øvrigt rettes til Henrik Højrup Hansen på telefon 3347 0624.

Nærværende brev er samtidig fremsendt til KL og Danske Regioner til orientering om KTO's overvejelser og synspunkter om de ansættelsesretlige aspekter i forbindelse med multimedieskatten.

 

Med venlig hilsen

Helle Basse

Henrik Højrup Hansen