14. juni 2010
Organisationsudsendelse
Til
KTO's medlemsorganisationer
Sagsnr.: 2186.61
VP
Direkte tlf.nr.: 3347 0616
14. juni 2010
Vedr.: Økonomiaftalerne mellem regeringen og hhv. KL og RLTN om
2011
Regeringen har den 12. juni 2010 indgået vedlagte
økonomiaftaler med hhv. Danske Regioner om den regionale økonomi
2011 (bilag 2186.62) og med KL om den kommunale økonomi 2010
(bilag 2186.63). KTO's sekretariat har nedenfor udarbejdet en kort
beskrivelse af aftalerne med primær fokus på
personaleforhold.
Aftale mellem regeringen og Danske Regioner om
regionernes økonomi i 2011
D. 12. juni 2010 er der indgået aftale mellem regeringen og Danske
Regioner om regionernes økonomi i 2011. Nedenfor gennemgås
økonomiaftalen kort med hovedvægten på udvalgte dele, der vedrører
den samlede økonomiske ramme og personaleforhold.
De samlede økonomiske rammer:
- De økonomiske rammer for aftalen følger af regeringens
aftale med Dansk Folkeparti om Genopretningsaftalen, herunder en
prioritering af det samlede sundhedsområde med i alt 5 mia.kr. i
perioden 2011-2013.
- Aftalen giver et realløft på sundhedsområdet på 612
mio.kr. (mod 832 mio. kr. i 2010-aftalen.
- Der er fortsat forudsat produktivitetsforbedringer på 2
pct.
- Der etableres en ny fælles bestyrelse, som skal realisere
målsætningerne i den indgåede aftale om sundheds-it.
Personaleforhold
- Pris- og lønudviklingen på hele det regionale område fra
2010-2011 er skønnet til 0,8 pct. (mod 2,5 pct. i 2010-aftalen)
incl. medicintilskud.
- Der skal gennemføres en længere række initiativer med
fokus på effektivisering, afbureaukratisering og omprioritering i
regionerne. Initiativerne skal finansiere øget service.
- Specifikt anføres fx "Fleksibel opgaveglidning i
sygehusvæsenet" (p. 7), hvor det bl.a. anføres: "..men de faglige
organisationer bærer et særligt ansvar for, at der ikke skabes nye
fagbarrierer samt at bidrage til, at eventuelle barrierer
nedbrydes".
- ..Og om "Mere effektiv administration i regionerne
(p. 7), hvor det bl.a. nævnes: "..parterne er enige om, at antallet
af administrativt personale fremadrettet bør falde i forhold til
det samlede antal ansatte."
- ..Og om "Nedbringelse af sygefravær" (p. 7),
hvor det bl.a. blødt anføres: "Der er forskel på niveauet for
sygefravær i regionerne. Regionerne vil på baggrund af erfaringer
fra de arbejdspladser, der har det laveste sygefravær, fortsat
arbejde på målet om lavest mulige sygefravær i alle
regioner".
- Under overskriften "Mere frihed i de offentlige
overenskomster" (p. 9) anføres bl.a. "..at de kommende
overenskomstforhandlinger i 2011 resulterer i, at der bliver større
rum for lokale løsninger." og videre "Regeringen og Danske
Regioner er enige om, at det større lokale rum for løsninger især
skal have fokus på at skabe mere enkle og fleksible
arbejdstidsregler, der giver bedre rammer for en effektiv
tilrettelæggelse af arbejdstiden samt fokus på mulighederne for
fleksibel og målrette lokal løndannelse." og endelig "Der
er enighed om at drøfte fælles interesseområder forud for
overenskomstforhandlingerne i foråret 2011."
Aftale mellem regeringen og KL om kommunernes
økonomi i 2011
D. 12. juni 2010 er der indgået aftale mellem regeringen og KL om
kommunernes økonomi i 2011. Nedenfor gennemgås økonomiaftalen kort
med hovedvægten på udvalgte dele, der vedrører den samlede
økonomiske ramme og personaleforhold.
De samlede økonomiske rammer
- De økonomiske rammer for aftalen følger af regeringens
aftale med Dansk Folkeparti om Genopretningsaftalen.
- Udgangspunktet for aftalen er kommunernes budgetter for
2010.
- Budgetrammen fastholdes uændret i 2011.
- Med henvisning til Genopretningsaftalen har regeringen
fremsat lovforslag, som vil medføre en strammere økonomistyring af
kommunerne, bl.a. udarbejdelse af halvårsregnskaber (p.
13).
Personaleforhold
- Pris- og lønudviklingsskønnet for
serviceudgifterne(ekskl. overførsler) for kommunerne fra 2010-2011
er skønnet til 0,8 pct. (mod 3,1 pct. i 2010-aftalen).
- Der skal gennemføres en længere række initiativer med
fokus på effektivisering, afbureaukratisering og omprioritering i
regionerne. Initiativer skal frigøre ressourcer til den borgernære
service.
- Samling af den objektive sagsbehandling i 3-5
sagsbehandlingscentre (p. 19, samt 30-33) med virkning fra sommeren
2012. De kommunale opgaver i den fremtidige organisering er i
aftalen skønnet til at beskæftige knap 500 årsværk. Fuldt indfaset
skønnes det i aftalen, at sagsbehandlingscentrene vil beskæftige
knap 1.000 årsværk. Det anføres, at "Loven om
virksomhedsoverdragelse finder anvendelse, således at
medarbejdertilpasningen finder sted i regi af de fremtidige
centre".
- Under overskriften "Mere frihed i de offentlige
overenskomster" (p. 20) anføres bl.a. "..at de kommende
overenskomstforhandlinger i 2011 resulterer i, at der bliver større
rum for lokale løsninger." og videre "Regeringen og KL er
enige om, at det større lokale rum for løsninger især skal have
fokus på at skabe mere enkle og fleksible arbejdstidsregler, der
giver bedre rammer for en effektiv tilrettelæggelse af arbejdstiden
samt fokus på mulighederne for fleksibel og målrette lokal
løndannelse." og endelig "Der er enighed om at drøfte
fælles interesseområder forud for overenskomstforhandlingerne i
foråret 2011."
- Om konkurrenceudsættelse anføres det "Regeringen har
tilkendegivet en målsætning om, at andelen af opgaver, der udsættes
for konkurrence, kommer op på mindst 31½ procent i 2015 for
kommunerne under ét. Regeringen og KL vil i efteråret 2010 drøfte
denne målsætning og mulige regelændringer, der kan understøtte
denne." (p. 22). Det må forventes at formuleringen er udtryk
for, at regeringen og KL ønsker at udvide konkurrenceudsættelsen
til andre områder end de områder, som hidtil har holdt
for.
En generel bemærkning til begge aftaler er, at der
umiddelbart ikke i økonomiaftalerne synes at være taget hånd om
konsekvenserne af den i genopretningsaftalen bebudede nedlæggelse
af den kommunale momsfond (herunder følgevirkningerne for
lønningsnævnene, FLD osv.).
Med venlig hilsen
Helle Basse
Vibeke Pedersen