6. juni 2011
Organisationsudsendelse
Til
KTO's medlemsorganisationer
Sagsnr.: 2521.32
VP
Direkte tlf.nr.: 3347 0616
6. juni 2011
Vedr.: Kort om økonomiaftalerne for 2012
D. 2. juni 2011 blev der indgået aftale mellem regeringen
og og d. 4. juni 2011 blev der indgået aftale mellem regeringen og
. Aftalerne er vedlagt Danske Regioner om regionernes
økonomi i 2012KL om kommunernes økonomi i 2012
Nedenfor gennemgås økonomiaftalerne kort med hovedvægten
på udvalgte dele, der vedrører den samlede økonomiske ramme og
personaleforhold.
Aftale mellem regeringen og Danske Regioner om
regionernes økonomi i 2012
De samlede økonomiske rammer:
- De økonomiske rammer for aftalen følger af regeringens
aftaler om 2020-reformerne.
- [Bomben er opdateret den 9. juni 2011]
Aftalen giver et realløft på sundhedsområdet på 1,5 mia.kr. (mod
1,8 mio.kr. i 2010-aftalen og 2,0 mio.kr. i 2011-aftalen), heraf et
realløft af sygehusområdet på 650 mio.kr. (mod 832 mio.kr. i
2010-aftalen og 612 mio.kr. i 2011-aftalen).
- Der er fortsat forudsat produktivitetsforbedringer på 2
pct.
- Fokus i aftalen er på bedre ressourceudnyttelse, øget
kvalitet og sikkerhed i patientbehandlingen, samt
benchmarking.
- Pris- og lønudviklingen på hele det regionale område fra
2010-2011 er skønnet til 1,8 pct. (mod 2,5 pct. i 2010-aftalen og
0,8 pct. i 2011-aftalen) incl. medicintilskud.
Personaleforhold
- Indledningsvis anføres det, at "På landets sygehuse
og afdelinger udgør personalet en vigtig og afgørende ressource i
patientbehandlingen. Personalet har vist stor omstillingsparathed
og drevet vigtige tilpasningsprocesser i sundhedsvæsenet. Også
fremover skal et godt sundhedsvæsen bygge på personalets
arbejdsindsats og høje engagement." (p. 1 nederst)
- I relation til økonomistyring anføres det, at
"Regeringen og Danske Regioner er enige om, at der behov for
yderligere fokus på økonomistyring i regionerne. På den baggrund er
parterne enige om at gennemføre et fælles analysearbejde om
økonomistyringen i regionerne. Som led i arbejdet evalueres de
indførte kvartalsvise økonomiopfølgninger med henblik på styrelse
af opfølgninger som et aktivt styringsredskab." (p. 5
midt)
- I relation til bedre ressourceanvendelse og organisering
anføres det bl.a., at "Langt størstedelen af de samlede
udgifter i sundhedsvæsenet går til personaleressourcer. Udbredelse
af bedste praksis vedr. personalesammensætning, organisering af
arbejdsopgaver, størrelse af de forskellige faggrupper mv. er
dermed helt afgørende for en bedre ressourceanvendelse og
omkostningseffektivitet på landet sygehuse og afdelinger. Der i
gangsættes derfor en kortlægning af bedste praksis ud fra en
omkostningsanalyse på op til 4 udvalgte afdelinger inden for
forskellige behandlingsområder, herunder blandt andet planlagt
kirurgi. Kortlægningen skal afdække hvilke tilgange, der iver de
bedste resultater med henblik på, at overføre dem til andre
relevante dele af sygehusvæsenet. Analysen udføres af KREVI."
(p. 6 midt)
- Om øget kvalitet hedder det bl.a., at "Regeringen og
Danske Regioner er enige om, at regionerne fremmer og prioriterer
initiativer, der øger kvaliteten og patientsikkerheden, og samtidig
understøtter en begrænset vækst i sundhedsudgifterne. Fokus på
kvalitet indebærer blandt andet ændringer i lokale kulturer,
processer og samarbejdsmodeller." (p. 7 øverst)
- Om mindre administration fremgår det, at "Regeringen
og Danske Regioner er enige om, at regionerne gennem en omstilling
og mere effektive arbejdsgange reducerer den regionale
administration med 2½ pct. I 2012 og 5 pct. i 2013 svarende til
knap 160 mio.kr. (2011-pl) i forhold til 2010-niveauet, dog med
respekt for administration i forbindelse med de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. De frigjorte midler bruges
til borgernær service." (p. 8 øverst)
- Om sygefravær fremgår det, at "Der er fortsat en
betydelig variation i sygefraværet på tværs af regionerne. Ved at
nedbringe sygefraværet til niveauet for regionen med laveste
sygefravær vil regionerne kunne frigøre betydelige ressourcer med
henblik på at styrke den patientnære indsats." (p. 8
midt)
- Om konkurrenceudsættelse af "nye og velegnede
områder" hedder det, at "Der vil frem mod oktober 2011 i et
samarbejde mellem regeringen og Danske Regioner blive fastlagt et
tekniske grundlag, som skal ligge til grund for fastsættelse af en
konkret målsætning om konkurrenceudsættelse i regionerne." (p.
10 nederst)
- Om afbureaukratisering fremgår det, "De ansatte på
landets sygehuse skal bruge mest mulig tid på patientbehandling.
Afbureaukratisering i form af forenkling eller helt afskaffelse af
overflødige administrative krav og procedurer kan være til at
frigøre ressourcer i sundhedsvæsenet. Den lokale
implementeringsfrihed i sundhedsvæsenet er høj, og derfor er der
potentiale i lokal afbureaukratisering via forbedrede arbejdsgange
og effektiv opgavetilrettelæggelse" (p. 11 midt).
Aftale mellem regeringen og KL om kommunernes
økonomi i 2012
De samlede økonomiske rammer
- De økonomiske rammer for aftalen følger af regeringens
aftale med Dansk Folkeparti om Genopretningsaftalen og af
regeringens aftaler om 2020-reformerne.
- Udgangspunktet for aftalen er et uændret udgiftsniveau i
forhold til aftalen for 2011.
Personaleforhold
- Pris- og lønudviklingsskønnet for serviceudgifterne
(ekskl. overførsler) for kommunerne fra 2011-2012 er skønnet til
2,2 (mod 3,1 pct. i 2010-aftalen og 0,8 pct. i 2011-aftalen). (p. 5
nederst)
- Om AER fremgår det, at "Der er i aftalen forudsat
konstant realt nettobidrag til AER. Ændringer i denne forudsætning
vil blive taget op i forbindelse med drøftelserne om kommunernes
økonomi for 2013." (p. 5 nederst)
- Som i den regionale aftale anføres det i relation til
økonomistyring, at "Regeringen og KL er enige om, at der behov
for en styrket økonomistyring. På den baggrund er parterne enige om
at gennemføre et fælles analysearbejde om økonomistyringen i
kommunerne" (p. 5 øverst)
- Arbejdet med afbureaukratisering fortsætter. Regeringen
har fremlagt en række nye, konkrete initiativer, herudover skal der
gennemføres en række konkrete initiativer på det specialiserede
socialområde, specialundervisningsområdet, beskæftigelsesområdet og
folkeskoleområdet. Det anføres videre, at "Regeringen og KL er
enige om medio 2012 at gøre status for kommunernes initiativer for
bedre res-sourceudnyttelse, herunder udbredelsen af gode eksempler
i kommunerne. Der er enighed om i regi af KREVI at indsamle og
sætte fokus på de gode eksempler på effektiviseringsresultater i
kommunerne." (p. 6 midt, p. 7 øverst, p. 11 nederst - 16
øverst)
- Om digitalisering anføres det bl.a., at "KL, Danske
Regioner og regeringen er enige om en ny fællesoffentlig
digitaliseringsstrategi for perioden 2011-2015. Samtidig har
kommunerne fastlagt en strategi og handlingsplan, som skal sikre en
effektiv prioritering af den fælleskommunale digitale indsats for
at omstille og nytænke kommunernes opgaveløsning". (p.
8)
- - Og videre i relation til udvikling
af velfærdsteknologi står der bl.a. "Regeringen og KL er enige
om følgende initiativer:
o ..
o ..
o Der gennemføres en udredning,
der har som mål at udpege de dele af det sociale
område, h vor der er stort effektiviseringspotentiale ved brug af
ny teknologi. Fonden for Velfærdsteknologi forestår
udredningsarbejdet i samarbejde med Socialministeriet og KL.
Eksperter og praktikere inddrages i arbejdet." (p. 10
midt)
- I relation til konkurrenceudsættelse fremgår det bl.a.
"I forlængelse af konkurrencepakken vil regering inden udgangen
af 2011 fremsætte forslag til understøttelse af øget
konkurrenceudsættelse på hjemmehjælpsområdet. Der er enighed om at
KL inddrages i dette arbejde." (p. 9 øverst).
- Om mindre administration i kommunerne - der skal følges
op på udviklingen i omstilling og mere effektive arbejdsgange (p.
10 bund og p. 11 øverst)
Med venlig hilsen
Helle Basse
Vibeke Pedersen